December 8, 2010

CHLEB GRAHAM-ŻYTNIO RAZOWY DLA I

Ten chleb wymysliłam na zamówienie przyjaciółki. Miał być graham... 
Dla mnie to jeden z najlepszych jakie udało mi się wymyślić.

CHLEB GRAHAM-ŻYTNIO RAZOWY

250 g mąki graham
100 g mąki żytniej razowej
90 g zaczynu żytniego (takiego jaki robię na każdy chleb żytni: 70 g zakwasu+ 150 g mąki żytniej chlebowej + 150 g wody i na noc zostawiam do fermentacji pod przykryciem; z reszty zaczynu robię dwie małe keksówki chleba żytniego)
8 g soli
2 g świeżych drożdży
łyżka miodu (ok. 30-40 g)
210 g wody
4 g kminku

• składniki mieszam w "kiciusiu"
• potem obsypuje mąką graham i formuję bochenek okrężnymi szybkimi ruchami miski, to samo powtarzam w koszyku do wyrastania chleba
• odstawiam w ciepłe miejsce do wyrośnięcia
• piekę metodą garnkową, o której wiele napisała już Liska (w skrócie: nagrzałam garnek żeliwny w piekarniku przez ok. 40 minut w 250 stopniach, wrzuciłam do rozgrzanego garnka wyrośnięty chleb, energicznie uformowałam bochenek w garnku i piekłam w 230 stopniach przez 35 minut z przykrywka, potem 10 minut bez przykrywki)

Pierwszego dnia najlepiej smakuje z zimnym masłem i dobrym miodem. 

Z życzeniami zdrowia dla I.

6 comments:

Karmel-itka said...

och, MArgotko!
cóż za wspaniały bochenek! i to pęknięcie... chleb naprawdę urodziwy.

Majana said...

Jest piękny! Gratuluję pomysłu:)

ewe.kott said...

piękny bochen! cudownie wygląda
pomysł super, na pewno wypróbuję :)

gosiaa99 said...

Bardzo mi sie podoba! Ostatnio mam "faze" na wszelakie grahamy :)

Tatulek said...

Małgoś - od tej strony to Cię jeszcze nie znałem. Jestem pod wrażeniem!Moje gotowanie zaowocowało sporą nadwagą - życzę Ci, by Cię nie spotkało to samo, bo szkoda by było pięknej dziewczyny!A blog będę odtąd pilnie studiował - może któregoś dnia założę własny?... Na razie przypominam o blogu Adasia - tam zresztą też pojawił się ostatnio przepis, coś z rodzinnej tradycji.Ściskam L.

Tatulek said...

P.S.Ten nick (niezamierzony) to oczywiście nadany przez Adasia. Na razie nie będę zmieniał... ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts