May 30, 2010

PASCHA Z CZEKOLADOWYM AKCENTEM


Już dawno po świętach. Paschę robię jednak często. Moja wersja jest lekka i aksamitna, choć lubię też tę mocno twarogową z grudkami, tłustą, jak ta z krakowskiej Chimery.

PASCHA 
4 żółtka
120 g cukru trzcinowego
opakowanie cukru waniliowego (32g)
1200 g twarogu tłustego śmietankowego (do paschy używam tylko twarogu z mleczarni w Piaskach)
200 ml mleka 
10g kakao
rodzynki królewskie jasne 
dobrej jakości skórka pomarańczowa (najlepiej w syropie) - drobno pokrojona
rum (dla mnie istnieje wyłącznie rum z Martyniki) + Cointreau (w proporcjach 2/1)
rodzynki zalewam ciepłym rumem z Cointreau (odstawiam na kilka godzin w słoiku, żeby napęczniały) - jeśli jest mało czasu, gotuję kilka minut i wtedy pęcznieją szybciej.

• jajka ucieram z cukrem i cukrem waniliowym na puszystą masę mikserem 
• ręcznie (trzepaczką) kontynuuję ucieranie masy jajecznej na parze (wstawiam misę z jajkami w większy garnek z wrzątkiem i ucieram utrzymując wrzenie ok. 5 minut - dno misy nie powinno dotykać wrzątku) 
• dodaję mleko i twaróg
• miksuję rozdrabniaczem (to jest dość trudne na początku, bo masa jest gęsta ale to jedyny sosób na maślaną - idealnie gładką - konsystencję )
• 1/4 masy miksuję z kakao
• do 3/4 białej masy dodaję wcześniej zamarynowane rodzynki i drobno pokrojoną skórkę pomarańczową


Paschę wykładam najczęściej do indywidualnych miseczek, ale można robić jedną dużą paschę, choć moja z powodu konsystencji lepiej się prezentuje w małej formie. 


• miseczki wykładam gazą, wypełniam do 3/4 białą masą, na wierzch odrobiną kakaowej. 
• zawijam gazę do środka, żeby płyn nie wyciekał
• owijam wierzch miseczek folioą spożywczą
• wkładam do lodówki na min. 12 godzin
• wykładam paschę na talerzyki odwracając miseczki, potem zdejmuję gazę i przystrajam owocami (np. truskawkami)

4 comments:

Just My said...

mmm ciekawie :) paschy jeszcze nie robiłam :)

lepszysmak said...

Margotko, ależ się cieszę, że znalazłam Twój blog! Moje smaki i moje klimaty! Fantastyczny! Co do paschy... zbieram się do zrobienia od dawna, ale jeszcze się nie odważyłam... Czy masa serowa musi odcieknąć? Pzdr Aniado

margotka said...

Masa serowa naturalnie zmoczy gaze, a jeśli gaza wystaje poza naczynie to wycieknie do lodówki, ale poza tym, nie musi obciekac, przynajmniej nie moja :)

lo said...

Uwielbiam ten wzorek z odciśniętej gazy. Ja mam wersję wielkanocną paschy i letnią (z jagodami). Nie mogę się doczekać kawałka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts